De Jong's Pijpen en Aardewerkfabriek in Gouda

De Jong's Pijpen en Aardewerkfabriek is in 1934 gestart door een voormalig werknemer van de firma Goedewaagen, Frank de Jong (ref *18), en heeft tot 1977 bestaan. Tot ca 1950 werden er bij de Jong veelal pijpen gemaakt ; gericht op de roker met een krappe beurs en toeristen. Daarna nam de fabricage van eenvoudig gebruiksaardewerk toe. De pijpenfabricage werd tegen ca 1960 gestopt.

Naast het maken van eenvoudige en vaak grove pijpen, die meestal werden beschilderd, legde het bedrijf zich ook toe op het beschilderen van pijpen die bij andere fabrikanten werden betrokken.

Artikel over de historie van de firma : De Jong's pijpen- en aardewerkfabriek in Gouda (1995), Don Duco, Stichting Pijpenkabinet.


Krulpijpen van Jong

De meeste pijpen die bij Jong werden gemaakt, waren vrij kort van steel. Er werd wel een lang model gemaakt maar dit werd alleen in 'krul' vorm geleverd omdat het recht houden van de lange steel een probleem was.

In gekrulde vorm was een pijpje voorts ideaal als ijs-of schaatspijpje. Wanneer er geschaatst kon worden werden er in Gouda op en rond het ijs de bekende stroopkoeken, maar ook kleipijpjes verkocht (zie 'Schaatspijpen') die schaatsers uit de nabijgelegen steden dan als souvenir en bewijs van hun tocht mee naar huis namen. De krulpijpjes konden met een eenvoudig lintje aan de jas of muts geknoopt worden.

Motor club Gouda

Vooral in de 50-er en 60-er jaren kreeg De Jong jaarlijks van de Goudse Motor (en later 'Automobiel') Club (MAC), de opdracht om souvenirpijpjes te maken voor de jaarlijkse 'pijpensterritten' die door de club werden georganiseerd. Dit zijn doorgaans eenvoudige kleine modelletjes, recht of krul. Tevens werden voor de pijpen sterritten souvenirtegeltjes ontworpen, die doorgaans door gebrek aan capaciteit niet bij De Jong zelf, maar bv in Belgie werden gedrukt 

Souvenirtegeltjes van de pijpen- en pijpensterritten van de MAC- Gouda


Bovenstaand de zogenaamde 'Goliath pijp'. Dit model stamt reeds uit de beginjaren (1934-1940) en werd feitelijk alleen als souvenir of gelegemheidspijp verkocht (ref *18).


Handbeschilderde souvenirpijpjes met afbeelding van molen tussen klodders groen en onder een blauwe lucht. Erg simpel en grof uitgevoerd, pijpjes waarschijnlijk van firma De Jong, ca 1930-40


Opvallend is dat het pakje steel plakkers hiernaast, de tekst 'De Jong & Co' bevat. Het 'Co' verwijst naar een compagnon. die overigens ook 'De Jong' heette, maar al binnen een jaar na het compagnonschap overleed. 


Krulpijpje geschilderd in rood wit en blauw, met stukje touw om pijp aan jas of pet te knopen, bijvoorbeeld als souvenir van een schaatstocht



Laatste Nieuwe

13/3; Een paar complete en bijna complete 17e eeuwers

12/3; Gouds pijpje uit de vroege 18e eeuw met fraai getordeerde steel

10/3; Het Wapen van Friesland

23/1: Weer wat pijpen uit de collectie op foto gezet waaronder weer leuke hiel-merken. 

20/1: Twee fraaie dubbele krulpijpen (VIVAT DE PRUYSE) van Marinus van Duyn, tussen circa 1885 en 1925 gemaakt.


14/1: Wat leuke pijpjes gevonden in Rotterdam

13/1: Pijpjes van de eerste plastic materialen en bakeliet.

12/1: Pijpje van Martinus van Duijn.

19/12: De afgelopen maanden een paar hele fraaie pijpen van meerschuim kunnen toevoegen.

21/5 : Het IJzeren Kruis

8/12 : De pijpenmakers van Schoonhoven is het resultaat van ruim twee jaar archief onderzoek. Een 432 pagina's tellend boek dat een geheel nieuwe blik werpt op de industrie in deze stad en ruim 120 makers in detail belicht. Heel veel tot op heden onbekende informatie.