Water Wegen

Een pijpenkop in de vorm van een zogenaamde 'mosterdlepel' met op de linkerzijde van de kop het wapen van Rotterdam met daaronder een tekstlint 'Rotterdam' en een tekstlint erboven met tekst WEGEN. Op rechterzijde kop de afbeelding van het wapen van Amsterdam, daaronder tekstlint met 'Amsterdam' en een tekstlint erboven met tekst WATER.

Twee varianten in de collectie.

 

Aangezien in 1863 besloten werd om de Nieuwe Waterweg en het Noordzee kanaal te gaan graven, zal deze pijp zo tussen ca 1863 en 1880 gemaakt zijn. Een van de twee modellen in de collectie is op de steel gemerkt met LB gekroond, en op de andere zijde voorzien van een gouds wapenschild. Het merk LB is in genoemde periode in gebruik geweest bij de Goudse firma P. van der Want.

 


In het midden van de 19e eeuw was Rotterdam al een belangrijke havenstad. De stad profiteerde van haar gunstige ligging als overslagplek voor goederen die van en naar Duitsland moesten worden vervoerd. Terwijl de schepen steeds groter werden en dus meer diepgang kregen, verzandde de belangrijkste verbinding tussen de haven en de zee. Daarom werd in 1863 besloten om een nieuwe zeeverbinding te graven: de Nieuwe Waterweg. Omdat Rotterdam niet mocht worden voorgetrokken kreeg Amsterdam ook een nieuw kanaal naar de zee: het Noordzeekanaal. 

 

De aanleg van de Nieuwe Waterweg begon in 1863, onder leiding van waterbouwkundig ingenieur Pieter Caland. Vanaf Hoek van Holland moest ruim vier kilometer duin worden doorgraven. Omdat veel grond moest worden onteigend, ontstond er vertraging. Op 9 maart 1872 voer het stoomschip Richard Young als eerste door het nieuwe kanaal. Van Hoek van Holland loopt de Nieuwe Waterweg momenteel tot aan de Maeslantkering (venster 50), waarna hij in de Nieuwe Maas overgaat.

 

referentie : www.regiocanons.nl

Laatste Nieuwe

04/4; Een fraaie rekening van de firma Wingender Knoedgen uit 1868.

13/3; Een paar complete en bijna complete 17e eeuwers

12/3; Gouds pijpje uit de vroege 18e eeuw met fraai getordeerde steel

10/3; Het Wapen van Friesland

23/1: Weer wat pijpen uit de collectie op foto gezet waaronder weer leuke hiel-merken. 

20/1: Twee fraaie dubbele krulpijpen (VIVAT DE PRUYSE) van Marinus van Duyn, tussen circa 1885 en 1925 gemaakt.


14/1: Wat leuke pijpjes gevonden in Rotterdam

13/1: Pijpjes van de eerste plastic materialen en bakeliet.

12/1: Pijpje van Martinus van Duijn.

19/12: De afgelopen maanden een paar hele fraaie pijpen van meerschuim kunnen toevoegen.

21/5 : Het IJzeren Kruis

8/12 : De pijpenmakers van Schoonhoven is het resultaat van ruim twee jaar archief onderzoek. Een 432 pagina's tellend boek dat een geheel nieuwe blik werpt op de industrie in deze stad en ruim 120 makers in detail belicht. Heel veel tot op heden onbekende informatie.