Een pijpenkop in de vorm van een zogenaamde 'mosterdlepel' met op de linkerzijde van de kop het wapen van Rotterdam met daaronder een tekstlint 'Rotterdam' en een tekstlint erboven met tekst WEGEN. Op rechterzijde kop de afbeelding van het wapen van Amsterdam, daaronder tekstlint met 'Amsterdam' en een tekstlint erboven met tekst WATER.
Twee varianten in de collectie.
Aangezien in 1863 besloten werd om de Nieuwe Waterweg en het Noordzee kanaal te gaan graven, zal deze pijp zo tussen ca 1863 en 1880 gemaakt zijn. Een van de twee modellen in de collectie is op de steel gemerkt met LB gekroond, en op de andere zijde voorzien van een gouds wapenschild. Het merk LB is in genoemde periode in gebruik geweest bij de Goudse firma P. van der Want.
In het midden van de 19e eeuw was Rotterdam al een belangrijke havenstad. De stad profiteerde van haar gunstige ligging als overslagplek voor goederen die van en naar Duitsland moesten worden vervoerd. Terwijl de schepen steeds groter werden en dus meer diepgang kregen, verzandde de belangrijkste verbinding tussen de haven en de zee. Daarom werd in 1863 besloten om een nieuwe zeeverbinding te graven: de Nieuwe Waterweg. Omdat Rotterdam niet mocht worden voorgetrokken kreeg Amsterdam ook een nieuw kanaal naar de zee: het Noordzeekanaal.
De aanleg van de Nieuwe Waterweg begon in 1863, onder leiding van waterbouwkundig ingenieur Pieter Caland. Vanaf Hoek van Holland moest ruim vier kilometer duin worden doorgraven. Omdat veel grond moest worden onteigend, ontstond er vertraging. Op 9 maart 1872 voer het stoomschip Richard Young als eerste door het nieuwe kanaal. Van Hoek van Holland loopt de Nieuwe Waterweg momenteel tot aan de Maeslantkering (venster 50), waarna hij in de Nieuwe Maas overgaat.
referentie : www.regiocanons.nl